2024.05.18 – 2024.10.06

Karin Broos är en av vår tids mest hyllade konstnärer vars måleri fängslat publiken sedan hennes genombrott 2008. Hon har varit verksam i Värmland sedan 70-talet och visas nu äntligen på Rackstadmuseet i utställningen Ögonblick av liv.

Under arbetet har hon umgåtts med bilder från museets samlingar av Rackstadkolonins konstnärer.
Broos presenterar under sommaren 2024 bland annat nya målningar med inspiration från några av Björn Ahlgrenssons mest ikoniska bilder. De båda delar intresset för det universum av sinnesstämningar som framträder hos den ensamma gestalten i deras måleri. Här finns en ömhet och en respekt för behovet av att bearbeta vår tillvaro som ofta snurrar i ett våldsamt tempo.

Karin Broos konstnärskap öppnar dörren till ett rum där vi tillåts spegla oss i måleriet med dess figurer, omgivningar, ljus och taktila material som präglar bilderna.
Mellan penseldrag, stämningar, komposition och färger kanske vi får syn på en ny, eller bortglömd bit av oss själva? Vi får kliva in här utan prestera eller uträtta någonting, här kan vi stanna i varandet för en stund.

Karin Broos är född 1950 i Uppsala och är bosatt i Östra Ämtervik i Värmland sedan 1975.

Karin Broos – Vid fönstret, 2024