Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Checkpoint: Tina Mathisen – Migration och tillhörighet från ett barnperspektiv

30 mars, 2023, 16:30 - 18:00

Migration och frågan om hur samhället ska handtera människor på flykt är kanske en av vår tids känsligaste frågor, som de flesta människor känner till och många har en åsikt om. Men både den offentliga debatten och integrationspolicy har tenderat att vara vuxencentrerad där barnen ses som bihang till sina föräldrar.

Hur beskriver barn själva sina erfarenheter av flykt och hur gör de för att skapa en känsla av tilhörighet på nya platser? Hur påverkar den offentliga debatten dem? Hur kan samhället agera för att barn som kommit till norden ska kunna känna sig trygga och uppnå sitt fulla potential enligt Barnkonventionen?

I den här föreläsningen berättar Tina Mathisen, kulturgeograf från Uppsala universitet, nu forskare vid OsloMet, om sin forskning med barn och unga med flyktbakgrund och försöker utmana förenklade förståelser av både plats ocg tillhörighet.

Evenemanget ingår i entrépriset till rackstadmuseet.

Datum:
30 mars, 2023
Tid:
Evenemang Kategori:

Rackstadmuseet
Kungsvägen 11
Arvika, 67141 Sverige
Visa Plats-webbplats

Rackstadmuseet
info@rackstadmuseet.se
Visa Arrangör-webbplats

Med reservation för ändringar.