11 Oktober 2025 – 15 februari 2026

Heart of Darkness, 2016

Daniel Roth kombinerar mystiska objekt för att skapa narrativa installationer. Enskilda objekt såsom teckningar, skulpturer eller fotografier framträder som rekvisita från fiktiva händelser som refererar till varandra och ständigt genererar nya, sammanvävda berättelser. Påverkad av sagor och myter, som slingrar sig kring klippor, grottor eller berg i verkliga och fantasifulla landskap, kommer Daniel Roths installationer med ett motsägelsefullt spänningsfält mellan en yttre upplevd värld och en bakom- och underliggande fiktion. Likt en romanförfattare skapar Daniel Roth berättelser – utan början och slut.

I utställningen Black Dust Passages visar Rackstadmuseet tre omfattande installationer med teckningar, objekt och filmer av Daniel Roth. I Glaswaldsee, glasskogssjön, från 2001 får vi dyka in i Roths hemtrakter där ett ett mörkt tjärn i skogen utgör en mångbottnad passage till bland annat det krigshärjade Afghanistan och talibanernas tunnelsystemen vid Tora Bora,  una-bombaren Ted Kaczynskis rudimentära stuga i skogen i Montana, USA, eller en helt enkel vardag i Tokyo, Japan. I Stac Lee är det den mänskliga kroppen som formar ett landskap. Siluetter utgör berättelsen. Höjdryggar och berg, som återfinns i teckningar och objekt i Roths installation från 2016, beskriver de kvarstående spåren efter att någon passerat, i ett landskap som ständigt förändras. I Roths senaste verk har det naturliga landskapet bytts ut mot det urbana och i Le fantôme från 2024 tar oss Roth med till Bryssels justitiepalats, dels i en svepande film, dels genom palatsets underliggande källargångar och gömmor. Mörka och minimalistiska stålobjekt påminner om brutaliteten av den forna kolonialismen. Samtidigt tillåter Roths oss att blicka djupt in i det kalla materialets skönhet och skönja natthimlens dragningskraft samt viljan att bege sig ut på en upptäcktsfärd till det okända.

Daniel Roth (*1969, Schramberg, Tyskland) arbetar och bor i Karlsruhe, Tyskland, där han också undervisar vid Staatliche Akademie der Bildenden Künste. Roths verk har tidigare visats i separatutställningar vid Städtische Galerie Karlsruhe (2021), Jolly Joker (Amsterdam, 2016), Universalmuseum (Graz, 2014), MAMCO (Geneve, 2010) Maccarone Inc (New York, 2009), Kunstmuseum Bonn (2009), Hiromi Yoshi (Tokyo, 2006), Dallas Museum of Art (2005), Museum der Bildenden Künste (Leipzig, 2003), Inside the White Cube (London, 2003) and Kunsthaus Glarus i Schweiz (2000). Daniel Roths arbeten har därutöver visats vid Simultanhalle Köln (2017), Kunsthalle Karlsruhe (2015), Aargauer Kunsthaus (2014), Ludwig Museum Budapest (2010), Musée d’art contemporain Bordeaux (2007), Goethe-Institut Tokyo (2005), Kunsthalle Basel (2002) och Musée de la ville de Paris (2000), liksom vid biennalerna i San Sebastian (2004), Berlin (2001) och Montréal (2000). Roth har tilldelats priser och stipendier från Deutsche Akademie Rom Villa Massimo, Claus Hüppe Stiftung, LVZ Leipzig, Ars Viva Bonn, Kunstfonds Bonn och Akademie Schloß Solitude.

.